Domena, adres strony internetowej – jak wybrać nazwę?

Nazwa firmy, bloga, marki a domena / adres strony internetowej.

 


domena, adres strony internetowejWybór domeny, czyli adresu internetowego, pod którym zamieszczona zostanie Twoja strona internetowa i która ma się stać Twoim znakiem rozpoznawczym, jest kluczowym zagadnieniem mającym bardzo duże znaczenie i dalekosiężne konsekwencje, dla wszelkich czynności związanych z rozpropagowaniem Twoich działań i łatwego dotarcia do użytkowników, klientów, czytelników.

 

Z jednej strony najczęściej dąży się do pozyskania domeny identycznej z nazwą danej firmy, instytucji, projektu, produktu, nazwy bloga, wydarzenia, czy po prostu imienia i nazwiska właściciela witryny, z drugiej jednak strony nie zawsze jest to sensowne i praktyczne, a czasem wręcz nie ma takiej możliwości.

Dla przykładu: niektóre nazwy instytucji są tak długie, że niestety nie będzie zbyt praktyczne wpisywanie całej jej nazwy w pasku przeglądarki, gdyż trwałoby to zbyt długo i generowałoby zbyt wiele okazji do pomyłki. W takiej sytuacji instytucje dużo częściej decydują się na rejestrację domeny w postaci np. akronimu, czyli skrótu utworzonego z pierwszych liter nazwy, np. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zarejestrowało domenę w postaci skrótu www.mkidn.gov.pl.

Czasami można się też zdecydować na użycie skrótu nazwy, gdy pełna nazwa jest już zarejestrowana przez kogoś innego, lub ze względu na chwytliwość jakiegoś skrótu np. zamiast nazwy “twoforyou” można by użyć skrótu 2forU lub 24u. Tego typu rozwiązań jest bardzo wiele. Zaletą chwytliwego skrótu jest łatwość jego zapamiętania przez klientów, wadą zaś to, że taki skrót może być gorszy dla pozycjonowania naszej strony internetowej, gdyż wyszukiwarce niewiele powie taki skrót i może nie skojarzyć go z poszukiwaną frazą. Z tego punktu widzenia lepsze są pełne nazwy w domenie, choć można to czasem osiągnąć również poprzez użycie subdomen (o czym piszę poniżej), oraz tzw. przyjaznych linków.

 

Dostępność domen

 

Innym problematycznym przykładem może być sytuacja, gdy dana nazwa jest na tyle ogólna lub popularna, iż nie można jej zarejestrować, ponieważ została już zajęta przez innych użytkowników nie tylko w Polsce, ale i na świecie.  I choć praktycznie zawsze można znaleźć jakieś obejście tej sytuacji w postaci rejestracji domeny z bardzo dziwnym rozszerzeniem typu .xbc, .hru  czy innym równie niewdzięcznym i wyglądającym bardzo nieprofesjonalnie, to jednak mało kto decyduje się w praktyce na tak dziwne rozwiązanie. Głównie z powodu nieprofesjonalnego wyglądu takiego rozszerzenia, a także dlatego, że klienci mogą obawiać się wchodzić na stronę o podejrzanym adresie.

 

Niestety ponieważ pewne nazwy są bardzo popularne, mogą dziś być praktycznie niedostępne. Z cudem graniczy zarejestrowanie domeny o nazwie: buty, ubrania, muzyka, i wiele innych, dlatego konieczne jest szukanie nazw bardziej rozbudowanych, oczywiście w granicach rozsądku.

Musimy więc wymyślić i znaleźć wolną domenę np. polskiebuty , butynamiarę, nowczesnebuty itp.

Jeżeli natomiast nazwa, którą chcemy zarejestrować jest w miarę krótka, typu “ubraniaochronne”, czy “jedzzdrowo”, warto przemyśleć, czy obu członów nazwy nie rozdzielić średnikiem np. “ubrania-ochronne”, może się to okazać lepszym rozwiązaniem. Może być łatwiej znaleźć taką wolną domenę, a dodatkowo pomagamy w ten sposób wyszukiwarce lepiej wskazać naszą stronę w wynikach wyszukiwania na te konkretne frazy.

 

Rozszerzenia (sufixy)

 

Dla wielu osób problematyczne okazuje się pytanie: jakie rozszerzenie będzie najlepsze dla mojej firmy? Czy lepiej użyć końcówki .com .pl .eu .wroclaw.pl .org .info .cafe czy może .bar i czym przy tym wyborze się kierować?

Istnieją tu pewne luźne zasady, którymi możemy się kierować, choć nie musimy tego robić –  wybór zależy całkowicie od nas.

Przede wszystkim przy wyborze rozszerzenia możemy się kierować zasięgiem terytorialnym naszej działalności. Jeżeli posiadamy firmę o zasięgu globalnym warto skorzystać z końcówki .com, w przypadku zasięgu europejskiego lepsza będzie .eu, dla firm o zasięgu krajowym warto zarejestrować .pl (dla Polski) lub np. .cz (dla Czech).

Jeżeli natomiast nasza firma ma zasięg jedynie lokalny warto to podkreślić nazwą miast np. ksero.wroclaw.pl, co znakomicie powie klientowi, czym się zajmujemy i gdzie? również wyszukiwarka chętniej wskaże nasza stronę niż naszej konkurencji.

Innym kryterium przy wyborze domeny może być rodzaj naszej działalności czy usług. Istnieje tu szereg przydatnych rozszerzeń, np.:

.net dla firm z sektora IT,

.edu.pl dla edukacji,

.info dla instytucji zajmujących się udzielaniem informacji.

Osobnym działem są domeny specjalistyczne bardzo wyraźnie wskazujące na charakter działalności jak np. .cafe .club .news itp. Choć zazwyczaj są one nieco droższe od innych. Stopniowo operatorzy dodają nowe tego typu rozszerzenia.

 

Ile potrzebujesz domen?

 

Często zastanawiamy się, czy wystarczy zarejestrować jedną domenę? W zasadzie, w większości przypadków, jedna domena może być wystarczająca. Posiadając już zaledwie jedną domenę możemy na niej zamieścić stronę internetową, prowadzić na niej dodatkowo blog, jak i posiadać adres e-mail z nazwą domeny. Dodatkowo każdy użytkownik może w ramach wykupionej domeny utworzyć tzw. subdomenę, która będzie działać jak zupełnie samodzielny adres internetowy.

 

Czym jest subdomena?

 

Subdomena powstaje w ten sposób, że przed nazwą naszej domeny możemy dodać jeden człon oddzielony od domeny kropką. Jeżeli np. dysponujemy domeną nazwatwojejfirmy.pl to subdomeną może być np. praca.nazwatwojejfirmy.pl lub serwis.nazwatwojejfirmy.pl, czyli dowolny wyraz znajdujący się przed nazwą domeny.

Z tworzenia subdomen korzysta bardzo wiele firm, np. w serwisach Interia, Onet, czy Google utworzono wiele podserwisów w subdomenach typu: news.google.pl, translate.google.pl

Rozwiązanie to jest świetnym sposobem na utworzenie wielu niezależnych adresów internetowych, powiązanych nazwą naszej domeny, na których możemy postawić odrębne strony internetowe i to zupełnie za darmo, ponieważ tworzenie subdomen nie podlega już żadnej rejestracji, więc jest to duża oszczędność i ogromne możliwości, z których użytkownicy często nie zdają sobie sprawy.

Będzie to znakomite rozwiązanie np. dla firm, które mają siedziby w różnych miastach i potrzebują dla każdej z nich utworzyć samodzielną stronę internetową. Np. posiadając domenę hotelxyz.pl możemy dowolnie tworzyć subdomeny typu: warszawa.hotelxyz.pl

kraków.hotelxyz.pl itp. taka możliwość przysługuje za darmo każdemu właścicielowi domeny.

Pozostaje do rozstrzygnięcia pytanie, czy warto rejestrować więcej niż jedną domenę, skoro możemy tworzyć subdomeny? Czasami bywa to warte zachodu, a nawet konieczne. Po pierwsze, jeżeli prowadzimy dwa zupełnie różniące się od siebie projekty, nie będziemy chcieli, aby były połączone wspólną nazwą. To samo będzie dotyczyć promowania różnych marek – każda z nich zazwyczaj będzie wymagała niezależnej nazwy.

Jeżeli np. posiadamy domenę skórzanebuty.com.pl, to gdy zaczniemy produkować skórzane paski koniecznością stanie się zakup dodatkowej domeny (o ile będzie jeszcze taka dostępna). W takim przypadku idealnie byłoby mieć domenę wyrobyskórzane.eu i poprzez subdomeny dodawać inne produkty.

Dlatego warto już na samym początku przemyśleć wybór domeny, gdyż zbyt szczegółowe nazwy mogą na dłuższą metę przynieść więcej kłopotów niż zysków.

Innym argumentem przemawiającym za rejestracją domeny z kilkoma najważniejszymi rozszerzeniami jest chęć uniknięcia problemów z nieuczciwą konkurencją, która mogłaby próbować się podszywać pod nasza domenę, co zdarzało się już niejednokrotnie w Internecie.

Jeżeli więc nie stanowi dla nas  problemu finansowego opłacanie corocznie kilku domen, które łącznie mogą nas kosztować około 1000 lub 2000zł, to warto się w ten sposób zabezpieczyć, tym bardziej, że w każdej chwili możemy z nich zrezygnować lub odsprzedać komuś z zyskiem.

Oczywiście raczej nie uda nam się zarejestrować domeny z wszystkimi istniejącymi na świecie rozszerzeniami, więc całkowicie nie da się wyeliminować tego problemu, możemy go jedynie ograniczyć. Znane są mi przypadki firm, które zarejestrowały bardzo dużą ilość domen na całym świecie, nie tylko w celach bezpieczeństwa, ale także przewidując swój rozwój i chęć późniejszego korzystania z domen na potrzeby nowych usług, projektów, produktów itp., co z punktu widzenia kurczącego się ciągle rynku wolnych domen może być bardzo dobrą inwestycją.

W kolejnym wpisie blogowym postaram się przybliżyć szczegółowo, jak od strony technicznej zarejestrować swoją domenę internetową oraz gdzie zrobić to najtaniej. 

 

Daniel Wierzejski

Domena, adres strony internetowej – jak wybrać nazwę?
Tagged on:         

30 thoughts on “Domena, adres strony internetowej – jak wybrać nazwę?

  • 10 października 2017 at 19:45
    Permalink

    Mam ochotę na adres z końcówką .eu, ale mam wrażenie, że te z .eu są droższe niż ich odpowiedniki na .pl
    Czy może to nie jest reguła?

    Reply
  • 10 października 2017 at 20:14
    Permalink

    Na dłuższą metę, .eu będzie tańsze, warto sprawdzić cennik najtańsze jakie znalazłem domeny .eu i .pl, w http://seohost.pl/domeny/cennik/ .eu kosztuje 20zł netto za pierwszy rok i 23zł za kolejny.
    a .pl 9zł za pierwszy rok i 40zł netto za kolejny.

    Reply
  • 14 października 2017 at 14:47
    Permalink

    Świetny wpis, na pewno wrócę do niego kiedy będę chciała przenieść mojego bloga na domenę 🙂

    Reply
  • 14 października 2017 at 15:30
    Permalink

    Dzięki, w razie czego służę pomocą 🙂

    Reply
  • 15 października 2017 at 19:03
    Permalink

    Generalnie jak tworzyła moją domenę to od początku wiedziałam, czego chcę i nie rozmyślałam czy to dobry wybór, czy też nie. Niemniej jakbym wtedy trafiła na Twój poradnik, to pewnie nieco inaczej bym podeszła do tematu.

    Reply
    • 16 października 2017 at 12:26
      Permalink

      Tak jest właśnie najlepiej, jak się wie czego się chce :), ale warto też znać plusy i minusy pewnych rozwiązań oraz jak można zabezpieczyć interes swojego projektu. A zwłaszcza jak zoptymalizować to ekonomicznie o czym będę pisał w kolejnym wpisie. Zapraszam.

      Reply
  • 15 października 2017 at 19:43
    Permalink

    Jeszcze chwila i z pewnością wrócę do wpisu – o własnej domenie rozmyślam już od dłuższego czasu. Póki co czekam, aż mój blog się rozwinie 🙂

    Reply
    • 16 października 2017 at 12:28
      Permalink

      Życzę powodzenia przy rozwijaniu i zapraszam ponownie. 🙂

      Reply
  • 15 października 2017 at 19:45
    Permalink

    Mam dość specyficzne zakończenie mojej domeny, jednak wybrałam je celowo ze względu na charakter strony i dalsza jej celowość. Ciekawy artykuł, bede mieć na względzie Wasze rady gdybym chciała kiedyś coś zmienić.

    Reply
    • 16 października 2017 at 12:28
      Permalink

      Dzięki
      Pozdrawiam
      Daniel

      Reply
  • 15 października 2017 at 19:47
    Permalink

    Ja pewnie będę wybierała końcówkę pl. Najbardziej do mnie przemawia.

    Reply
    • 16 października 2017 at 12:35
      Permalink

      .pl jest na pewno najpopularniejszym rozwiązaniem i najbardziej intuicyjnym dla użytkowników naszych stron. Tylko niestety często jest już zajęta przez kogoś, więc warto kupić domenę jak najszybciej nawet jeśli użyje się jej dopiero w przyszłości.

      Reply
    • 15 października 2017 at 23:28
      Permalink

      Dzięki 🙂

      Reply
  • 15 października 2017 at 23:43
    Permalink

    Własna domena jeszcze przede mną, ale zanim ją wykupię, to muszę poważnie przemyśleć temat! Cenne wskazówki 🙂

    Reply
    • 16 października 2017 at 12:36
      Permalink

      Polecam się w przyszłości, będę jeszcze sporo o tym pisał

      Reply
  • 19 października 2017 at 02:19
    Permalink

    Warto przyjrzeć się niedocenianym subdomenom. Dzięki za tipa.

    Reply
    • 19 października 2017 at 12:00
      Permalink

      To prawda, wykorzystanie subdomen daje bardzo duże możliwości.

      Reply
  • 22 października 2017 at 08:44
    Permalink

    Solidna paczka informacji, na początku każdy bywa skołowany w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań dla strony firmowej, czy własnego bloga. A tu może znaleźć kilka podpowiedzi, które ułatwią te poszukiwania. 😉

    Reply
    • 23 października 2017 at 16:00
      Permalink

      Dzięki za dobre słowa!

      Reply
  • 24 października 2017 at 14:41
    Permalink

    Dla mnie wybór nazwy bloga, a co za tym idzie domy, byłam bardzo, bardzo trudny. Tworząc blog ciężko przewidzieć, w którą stronę pójdzie jego tematyka. Oj to trudna sprawa 🙂 zdecydowałam również o. com żeby byli bardziej światowo:D

    Reply
  • 25 października 2017 at 22:57
    Permalink

    Przydatny tekst

    Reply
  • 26 października 2017 at 16:58
    Permalink

    Subdomeny w moim przypadku bardzo sie sprawdzaja 🙂

    Reply
  • 17 listopada 2017 at 22:22
    Permalink

    Dla mnie, która dopiero zaczyna, Twój poradnik to mistrzostwo świata. Będę wracać do tego posta.

    Reply
    • 17 listopada 2017 at 23:16
      Permalink

      Bardzo mi miło 🙂

      Reply
  • 18 listopada 2017 at 08:26
    Permalink

    Nie weim jak byś nie wyboerał nazwy to i tak coś innego decyduje o tym ,że będzie popularna…

    Reply
    • 18 listopada 2017 at 20:24
      Permalink

      Dla nowej, nieużywanej domeny najważniejsza jest oczywiści treść, estetyczne wykonanie grafiki i przyjazna funkcjonalność strony, wszelkie UX IU. Ale z jakiegoś względu firmy pozycjonujące poszukują i odkupują dobre domeny.

      Reply
  • 18 listopada 2017 at 12:35
    Permalink

    Bardzo praktyczny i bardzo pomocny wpis. Swojej domeny jeszcze nie mam, ponieważ dopiero zaczynam blogowanie i myślę, że póki co, nie ma to sensu. Mój kolega doradzał mi jednak założenie jej od razu, ponieważ łatwiej byłoby mi potem przenieść bloga na stronę. Nie przekonuje mnie to za bardzo 😀

    Reply
    • 18 listopada 2017 at 20:21
      Permalink

      Może przekona Cię to, że gdy będziesz cha;a za kilka lat kupić domenę może już jej ona nie być dostępna. Ja wczoraj chciałem kupić domenę do jednego nowego projektu i okazało się że jest zajęta, a jej właściciel zażądał 6000zł!

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *